چگونه یک پروپوزال خوب بنویسیم ؟ | ساختار یک پروپوزال خوب چیست؟

چگونه یک پروپوزال خوب بنویسیم ؟ | ساختار یک پروپوزال خوب چیست؟ :

در مقاله گذشته با پروپوزال آشنا شدیم. به طور خلاصه پروپوزال روش و طرح تحقیق است. به عبارتی ساده تر پروپوزال یک پیشنهاد اولیه برای تحقیق و پژوهش شما می باشد که به دانشگاه ارایه می شود و تنها در صورت تصویب شدن آن است که شما می توانید کار تحقیقاتی و پایان نامه خود را شروع کنید. اما پروپوزال مانند هر متن علمی دیگری دارای ساختار خاص خود می باشد که برای اینکه بتوانیم پروپوزال موفق و خوبی داشته باشیم باید این ساختار را بشناسیم و در تنظیم پروپوزال خود آن را رعایت کنیم.

ساختار یک پروپوزال خوب چیست؟

می توان به جد گفت که پروپوزال یکی از مهمترین  متونی است که باید به دانشگاه برای شروع تحقیق پایان نامه ارایه گردد. البته دانشگاه های مختلف برگه ها و فرم های آماده ای را در اختیار قرار می دهند که به واسطه آن می توانید پروپوزال را تنظیم کنید. اما ساختار یک پروپوزال خوب دارای قسمت های زیر می باشد:

عنوان پروپوزال

اولین بخش وشروع کننده پروپوزال شما عنوان پژوهش و تحقیق شما می باشد. عنوان شما باید کوتاه باشد و تمامی بخش های تحقیق شما را در بر بگیرد. یادتان باشد که این بخش بسیار اهمیت دارد و باید بر روی آن وقت گذاشت و به دقت انتخاب شود زیرا در صورت تصویب آن توسط دانشگاه تغیر دادنش سخت و دارای مراحل پیچیده ای خواهد بود.

بیان مسئله پژوهش در پروپوزال

اول یک سوال در ذهن پژوهشگر شکل می گیرد که به برای پاسخ به این سوال اساسی، تحقیق و پژوهشی صورت می گیرد. در این بخش از پروپوزال باید در مورد این سوال و مسئله ای که پژوهش شما را شکل داده است صحبت کنید. شما باید هدف و مشکلی که باعث به وجود آمدن این مسئله شده است را بیان کرده و باید بتوانید در این بخش به خوبی در مورد ایده هایی برای پاسخ به این سوال و رفع این مشکل صحبت کنید.

بیان اهمیت و ضرورت پژوهش در پروپوزال

شما به عنوان محقق در این بخش از پروپوزال باید در مورد اهمیت و ضرورتی که نتایج به دست آمده از تحقیق در جامعه علمی خواهد داشت صحبت کنید و باید به گونه مسایل را مطرح کنید که ضرورت انجام تحقیق شما برای خوانندگان مشخص شود.

پیشینه تحقیق و پژوهش در پروپوزال

شما موضوعی را که انتخاب کرده اید باید کاملا نو بوده و نباید در گذشته انجام شده باشد. به این خاطر باید پیشینه تحقیق نسبتا جامع و کاملی در زمینه رشته پژوهشی انتخاب شده آورده و تمامی تحقیقات گذشته داخل و خارج کشور در این زمینه را بیان کنید. به خاطر داشته باشید که این قسمت علاوه بر نشان دادن نو بودن موضوع انتخابی ، کاربردی بودن کار شما را نیز نشان خواهد داد.

اهداف پژوهش در پروپوزال

در این بخش شما باید اهدافی را که از انجام پژوهش و تحقیق به دنبال آن هستید بیان کنید. این اهداف شامل اهداف کلی تحقیق و هدف های خاص و ویژه ای می باشد که از تحقیق  در این موضوع خاص به دنبال رسیدن به آن ها هستید.

بیان فرضیات پژوهش در پروپوزال

فرضیاتی که در این بخش آورده می شود باید به صورت جملات خبری بیان شود. این فرضیات شامل حدس و گمان های پژوهشگر می باشد که در رابطه با مجهولات پژوهش خود و ارتباط آن ها با یکدیگر و متغیرهای دیگر دارد.  این بخش به روشن شدن پژوهش شما برای خوانندگان کمک بزرگی می کند.

مراحل و روش پژوهش و تحقیق در پروپوزال

در این بخش پژوهشگر علاوه بر روشن کردن نوع تحقیق و پژوهشی که می خواهد انجام دهد در مورد روش و مراحلی که برای به دست آوردن نتایج مطلوب در تحقیق باید انجام دهد، صحبت می کند. مواردی که باید در مورد آن صحبت کند شامل جامعه آماری، روش های آزمایشگاهی و میدانی، شیوه ها و ابزارهای جمع آوری اطلاعات و داده ها و ابزار ها و روشهای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده، می شود.

منابع و مآخذ

پروپوزال متنی کاملا علمی است و به واسطه همین علمی بودن باید بتوانید برای تمامی گزاره های مطرح شده در متن پروپوزال رفرنس های علمی و با اعتباری را اریه دهید. در این قسمت از پروپوزال شما باید این رفرنس ها که شامل مقالات علمی، کتاب ها و سایت های معتبر می باشد را به شیوه ای که دانشگاه تعیین کرده است، آورده و نام ببرید.

 

آسان مقاله بزرگترین سامانه اکسپت مقاله در ایران

ایزی تز بزرگترین مرکز مشاوره انجام رساله دکتری در ایران

پایان نامه من بزرگترین سامانه تخصصی مشاوره پایان نامه

تلفن مشاوره پایان نامه : 09199631325

تلفن مشاوره مقاله : 09353132500

 

error: تلفن های تماس : 09353132500 و 09199631325 می باشد.