انواع مقاله از نظر ساختار

سپتامبر 09, 2019 (0) نظر , , , , , , , , , ,

انواع مقاله از نظر ساختار

انواع مقاله از نظر ساختار

انواع مقاله از نظر ساختار

مقاله نویسی (پژوهشی و مروری)

مفید است که با انواع مختلف مقالاتی که در نشریات علمی چاپ می شوند آشنا شوید. اگرچه به دلیل تنوع اسامی منتشر شده اینگونه به نظر می رسد که انواع زیادی مقاله وجود دارد اما اکثر مقالات چاپ شده یکی از انواع رو به رو است: پژوهشی اصیل، مقالات مروری، گزارشات کوتاه، مطالعه موردی، روش شناسی.

مقاله پژوهشی اصیل

این نوع مقاله رایج ترین نوع مقاله است که گزارشی کامل از داده های به دست آمده از تحقیقات را ارائه می دهد. نشریات مختلف از این نوع مقاله با عناوینی مانند، مقاله اصیل، مقاله پژوهشی، تحقیق یا فقط مقاله یاد می کنند. این سبک مقاله برای رشته ها و مطالعات مختلف مناسب است. مقاله اصیل شامل بخش های مقدمه، روش ها، نتایج و مباحثه است.

گزارشات کوتاه

این مقالات گزارش مختصری از داده های مقالات پژوهشی اصیل که سردبیران معتقدند برای بسیاری از محققان جالب خواهد بود و انگیزه ای برای  تحقیقات بعدی در این زمینه می شود را ارائه می دهند. از آنجایی که این مقالات نسبتا کوتاه هستند برای دانشمندان در مورد نتایجی که در یک بازه زمانی مشخص کاربرد دارند مفید است (برای مثال، نتایج به دست آمده در زمینه هایی که به سرعت در حال تغییر هستند). این سبک اکثرا در اندازه محدودیت دارد، بنابراین برخی جزئیات آزمایشگاهی تا زمانی که نویسنده نسخه اصلی را ننویسد منتشر نخواهند شد. این مقالات مکاتبه مختصر نیز نامیده می شوند.

مقالات مروری

مقالات مروری خلاصه ای جامع از تحقیقات روی موضوعی مشخص، و چشم اندازی از رشته مورد نظر و راهی که پیش رو دارد را ارائه می دهند. این مقالات اغلب بعد از دعوت سردبیران نشریات، توسط رهبران در رشته ای مشخص نوشته می شوند. افراد زیادی مقالات مروری را می خوانند (برای مثال، توسط محققانی که به دنبال تعریفی کامل در این زمینه هستند) و در جاهای زیادی به این مقالات اشاره می شود. اغلب در 100 مقاله پژوهشی به آن ها اشاره می شود.

مطالب پیشنهادی با استاد علی کیان پور :
شبیه سازی یا Simulation چیست ؟ | شبیه سازی پایان نامه و مقاله با آسان مقاله

نکته: اگر تمایل دارید که یک مقاله مروری بنویسید اما هیچ مجله ای از شما دعوت نکرده است، وبسایت مجله را چک کنید، اگر در وبسایت ذکر نشده بود که چه مقالاتی مورد قبول است، یک نامه رسیدگی ارسال کنید تا سردبیر مجله دست نوشته شما را درخواست کند.

مطالعه موردی

این نوع مقالات نمونه ای خاص از یک پدیده را گزارش می دهند. یکی از اهداف مطالعه موردی، آگاه کردن سایر محققان از احتمالاتی است که ممکن است در یک پدیده رخ دهد. این نوع مطالعه اغلب برای گزارش رویدادهای ناشناخته قبلی یا پدیدار شدن آسیب ها در پزشکی استفاده می شود.

روش شناسی یا روش ها

این مقالات روش آزمایشگاهی، تست یا روش عمل جدیدی را ارائه می دهند. روش ارائه شده ممکن است کاملا جدید باشد یا ورژن بهتری از یک روش موجود را ارائه دهد. این مقاله باید روندی قابل اثبات از چیزهایی که اکنون در دسترس هستند را شرح دهد.

ساختار دست نوشته

پس از اینکه آزمایش های خود را تکمیل کردید وقت این است که نوشتن مقاله ای منسجم و مختصر که داستان تحقیقات شما را تعریف می کند را شروع کنید. محققان افراد پر مشغله ای هستند، پس کوتاه بودن و خوانا بودن مقالات پژوهشی ضروری است. به این دلیل، مقالات عموما از استانداردهای ساختاری پیروی می کنند که به خوانندگان اجازه می دهند به راحتی اطلاعاتی که به دنبال آن می گردند را پیدا کنند.

مطالب پیشنهادی با استاد علی کیان پور :
استاد راهنما در انجام پایان نامه چکاری باید انجام دهد ؟

نظر اجمالی به ساختار IMRaD

IMRaD به استانداردهای متن اصلی دست نوشته (بعد از عنوان و چکیده) اشاره می کند:

  • مقدمه
  • مواد و روش های مورد استفاده در تحقیق
  • نتایج
  • بحث ها و نتیجه گیری ها

تمام نشریات از این ترتیب بندی استفاده نمی کنند اما اکثر آن ها ساختاری نزدیک به IMRaD دارند. این ساختار استاندارد:

  • روندی منطقی به محتوا می دهد.
  • دست نوشته ها را انسجام می بخشد و خواندن آن ها را آسان می کند.
  • یک نقشه فراهم می کند تا خوانندگان بتوانند در هر دست نوشته قسمت مورد علاقه خود را پیدا کنند.
  • به نویسندگان یادآوری می کند که یک مقاله باید شامل چه مولفه هایی باشد.

تمام مولفه های لازم برای بازسازی و باز تولید کار را تهیه می کند. اگرچه بخش های دست نوشته به این ترتیب منتشر شده اند: عنوان، چکیده، مقدمه، مواد و روش ها، نتایج، مباحثه و نتیجه گیری، اما این بهترین ترتیب نگارش بخش های یک دست نوشته نیست. یک استراتژی نوشتن دست نوشته به ترتیب زیر است:

1-مواد و روش های استفاده شده در پژوهش

2-نتایج

این قسمت ها را می توانید همزمان با انجام آزمایشات و جمع آوری نتایج خود بنویسید.

3-مقدمه

مطالب پیشنهادی با استاد علی کیان پور :
آموزش انجام پروپوزال و پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری مهندسی عمران

4-مباحثه

5-نتیجه گیری

این بخش را بعدا بنویسید، زمانی که شانس تحلیل نتایج خود، تاثیرات آن ها و انتخاب نشریه ای که برای دست نوشته شما مناسب است را داشته باشید.

6-عنوان

7-چکیده

عنوان و چکیده خود را در انتها بنویسید، زیرا این قسمت ها بر مبنای سایر بخش ها نوشته می شوند.

پیروی از این ترتیب بندی به شما کمک می کند که یک دست نوشته منطقی و اصولی بنویسید.

از قسمت های مختلف یک دست نوشته برای توضیح در مورد تحقیق خود و مفهوم آن استفاده کنید.

 

آسان مقاله بزرگترین سامانه اکسپت مقاله در ایران

ایزی تز بزرگترین مرکز مشاوره انجام رساله دکتری در ایران

پایان نامه من بزرگترین سامانه تخصصی مشاوره پایان نامه

تلفن مشاوره پایان نامه : 09199631325

تلفن مشاوره مقاله : 09353132500

 

 

 

نظر (0)

پیام بگذارید

error: تلفن های تماس : 09353132500 و 09199631325 می باشد.