مقاله علمی ترویجی چیست؟ | انواع مقاله علمی ترویجی

دسامبر 25, 2020 (0) نظر , , , , , ,

مقاله علمی ترویجی چیست؟ | انواع مقاله علمی ترویجی

امروزه نوشتن مقاله و ارایه و چاپ آن در مجله ای معتبر یه یکی از دغدغه های دانشجویان و محققان تبدیل شده است. داشتن مقاله باعث قوی تر شدن رزومه تحصیلی و علمی فرد می شود و باعث افزایش شانس موفقیت وی در مصاحبه دکتری و پذیرش گرفتن از دانشگاه های خارجی و گرفتن بورسیه از آن ها می شود. علاوه بر این میزان 1.5 تا 2 نمره از پایان نامه کارشناسی ارشد به ارایه مقاله اختصاص داده شده است. با این تفاسیر مقاله برای دانشجویان اهمیت دارد. اما از نظر موضوعی و سبک، مقالات انواع مختلفی دارند که می توان به مقالات علمی پژوهشی و مقالات علمی ترویجی اشاره نمود. به دلیل اهمیت موضوع، در این مقاله به معرفی مقاله علمی ترویجی می پردازیم.

مقاله علمی ترویجی چیست؟

 یک مقاله علمی ترویجی با مرور کردن ادبیات و سوابق پژوهشی در خصوص یک موضوع علمی مشخص، اطلاعات و و دست آوردها و پژوهش های انجام شده در آن موضوع علمی را در بازه زمانی معینی مورد کنکاش و بررسی قرار می دهد. مقالات علمی ترویجی به هدف معرفی یک دانش و علم مشخص نوشته می شود و می توانند تحقیق با دست آوردی نو نباشند. مقالات علمی ترویجی می توانند خلاصه ای باشند از مقالات و پژوهش های مختلف در یک شاخه علمی مشخص که با سازماندهی و ساختاری نو به هدف بیان مطلب و شناساندن آن شاخه علمی نوشته و تنظیم می گردند. مقالات علمی ترویجی می توانند از مقالات و پژوهش های گذشته تفسیر و نگاه جدید ارایه دهند و یا دست آوردهای جدید را با تحقیق های گذشته پیوند داده و تفسیر خاص خود را ارایه دهند. در مقاله علمی ترویجی معمولا جمع آوری اطلاعات به صورتی منظم و طبقه بندی شده انجام می گیرد تا به روشن شدن مسئله ای علمی در شاخه علمی خاص منجر شود.

مطالب پیشنهادی با استاد علی کیان پور :
نوشتن مقاله کنفرانسی مهندسی سازه + نوشتن مقاله علمی و پژوهشی مهندسی سازه

با توجه به آن چه که مشخص گردید در مقاله علمی ترویجی نتایج نویی ارایه نمی شود و تحقیقی جدید انجام نمی گیرد و فقط جمع بندی از اطلاعات موجود صورت می گیرد. جامعه هدف مقالات علمی ترویجی افراد عادی و کسانی می باشد که ممکن است از لحاظ فنی در شاخه علمی مورد نظر مقاله تخصص کافی نداشته باشند.

یک مقاله علمی ترویجی دارای ساختار مشخصی می باشد که معمولا در اکثر این گونه مقالات رعایت می شود. این ساختار شامل: عنوان مقاله، اسامی نویسندگان، چکیده، مقدمه، تعریف، اصل مقاله، نتایج و یافته ها، جمع بندی که شامل بحث و مقایسه می شود، پیشنهاد تحقیقات آینده و منابع و مآخذ می باشد.

مطالب پیشنهادی با استاد علی کیان پور :
سابمیت مقاله

انواع مقاله علمی ترویجی

از نظر نوع کارکرد، مقالات علمی ترویجی انواع متنوعی پیدا می کند که در زیر اشاره می شود:

  • مقالات ریوی یا سیستماتیک: این نوع مقالات برای توضیح یک موضوع مشخص در یک حوزه علمی خاص انجام می گیرد و در آن از اطلاعات و مقالات موجود در آن رشته علمی استفاده می شود تا روایتی خاص ارایه شود.
  • مقالات فراتحلیلی: در این نوع مقالات و یافته های موجود در یک زمینه علمی خاص توسط محقق و یا نویسنده مقاله خلاصه سازی و با یکدیگر تلفیق می شوند تا یک موضوع مشخص علمی تحلیل و بازنگری شود.

در ایران مقالات علمی ترویجی ممکن است که از لحاظ علمی، اعتبار کمتری نسبت به مقالات علمی پژوهشی داشته باشند ولی این اختلاف بسیار زیاد نیست. بهتر است بدانید که ارزش واقعی مقالات به نوع مجله ای است که در آن چاپ می شوند و یک مقاله علمی ترویجی  که در مجله ای با اعتبار علمی بالاتری چاپ شده نسبت به مقاله علمی پژوهشی چاپ شده در مجله ای با اعتبار کمتر، ارزش علمی بهتری برای نویسنده اش به همراه خواهد داشت.

مطالب پیشنهادی با استاد علی کیان پور :
آموزش مقاله‌نویسی به زبان ساده

 

آسان مقاله بزرگترین سامانه اکسپت مقاله در ایران

ایزی تز بزرگترین مرکز مشاوره انجام رساله دکتری در ایران

پایان نامه من بزرگترین سامانه تخصصی مشاوره پایان نامه

تلفن مشاوره پایان نامه : 09199631325

تلفن مشاوره مقاله : 09353132500

 

نظر (0)

پیام بگذارید

error: تلفن های تماس : 09353132500 و 09199631325 می باشد.