کد DOI مقالات چیست؟

سپتامبر 09, 2019 (0) نظر , , , , , ,

کد DOI مقالات چیست؟

کد DOI مقالات چیست؟

کد DOI مقالات چیست؟

مخفف اولین حرف سه کلمه “Digital Object Identifier” است که برگردان فارسی آن “شناسه برنمود دیجیتالی” می شود و جهت دسترسی آدرس محتوای موجود در اینترنت از قبیل مقاله، کتاب، مدیا و … مورد استفاده قرار می گیرد.

کد DoI

DOI یک کد به شکل اعداد/الفبایی برای هر اثر منتشره استانداری است (انواع مقاله، کتاب، کتابچه، مجلات، تصاویر، نرم افزارها و…) که مخصوص و منحصر به همان اثر بوده و توسط “آژانس ثبت نام بنیاد بین المللی DOI  ” برای شناسایی محتوا و دسترسی به لینک آن اثر در اینترنت، اختصاص داده میشود. این کد دایمی بوده و به زبان ساده تر می توان گفت بعنوان مهر تاییدی بر اعتبار آن اثر محسوب می شود. با کیلک بروی این کد میتوانیم برای مثال مقاله مورد نظر خود را ردیابی کنیم و به آن دسترسی پیدا کنیم.

بنابراین معمولا توصیه میشود هم برای مقالات چاپ شده خود که بصورت الکترونیکی در دسترس هستند DOI بگیرید و هم هنگام نگارش مقالات، از منابعی استفاده کنید که DOI دارند و این شناسه را هنگام رفرنس نویسی در انتهای تک تک منابع خود نگارش کنید. این امر در افزایش اعتبار مقاله شما و همچنین سهولت در پذیرش مجلات بین المللی سختگیر بسیار کمک کننده خواهد بود. DOI در سال ۱۹۹۶ توسط سازمان پیشبرد تحقیقات ملی آمریکا CNRI طراحی شده و هم اکنون تحت نظارتInternational DOI Foundation  اداره می شود. این کد توسط سازمان بین‌المللی استانداردسازی ISO نیز جهت شناسایی اسناد الکترونیکی مورد شناسایی و تأیید قرار گرفته است.

مطالب پیشنهادی با استاد علی کیان پور :
لیست سیاه و سفید مجلات وزارت علوم

DOI مخفف چیست؟ و تفاوتش با URL در چیست؟

DOI  مخفف اولین حرف سه کلمه “Digital Object Identifier” است که برگردان فارسی آن “شناسه برنمود دیجیتالی” می شود و جهت دسترسی آدرس محتوای موجود در اینترنت از قبیل مقاله، کتاب، مدیا و … مورد استفاده قرار می گیرد.  DOI بر خلاف URL، محتوای مورد نظر را مستقل در نظر گرفته و آن را معرفی می کند تا اینکه محل انتشار آن را ذکر کند.URL  ممکن است در اینترنت تغییر کند اما DOI ثابت خواهند ماند. در واقع این شناسه برای هر محتوای اینترنتی منحصر بفرد و مستقل صادر می شود. بنابراین کد دیجیتال نسبت بهURL  از ثبات بیشتری برخوردار است. همچنینDOI می تواند شامل اطلاعات جزئی در مورد آن محتوای مورد نظر همچون تاریخ انتشار یا تعداد صفحه نیز باشد.

شناسه دیجیتالی مقالات

شناسه دیجیتالی مقالات یا (DOI(Digital Object Identifier شناسه ای است که از طرف سایت http://doi.org در اختیار مطالب آنلاین در اینترنت قرار میگیرد. اما در این بین مقالات علمی بیشترین بهره را از این کد دیجیتالی میبرند. شرکت اصلی DOI با 10 شرکت زیر مجموعه خود کار میکند که هر کدام از این شرکت های زیر مجموعه، وظیفه تخصیص کدهای DOI را به موارد خاصی بر عهده دارند. به عنوان مثال زیر مجموعه DataCite وظیفه تخصیص کدهای دیجیتالی به دیتاهای آنلاین در اینترنت را بر عهده دارد وCNKI وظیفه تخصیص کد به موارد علمی منتشر شده در کشور چین را انجام میدهد.

شرکت Crossref

در این بین شرکت Crossref وظیفه تخصیص شناسه DOI به مقالات علمی دنیا که در مجلات معتبر چاپ میشوند را برعهده دارد. این شرکت با صدور نزدیک به 80 میلیون کد به مقالات علمی سهم عظیمی در علمی سنجی در دنیا را ایفا مینماید.

مطالب پیشنهادی با استاد علی کیان پور :
بهترین نوع مقاله برای اپلای

کدهای DOI معتبر و نامعتبر

شرکت کراس رف ناشرین مقالات علمی را ملزم به استفاده از کدهای استاندارد XML برای اخذ DOI مینماید و از این طریق سرویس های زیادی را برای مقالات و مجلات فعال مینماید. لازم به ذکر است که اگر کد DOI از مسیری غیر از روش XML استاندارد اخذ گردد سرویس های کراس رف برای آن مقاله فعال نخواهد شد. برای اطمینان از اینکه DOI صحیح ثبت شده است نیاز دارید که کد مربوطه را در سایت http://search.Crossref.org جستجو نمایید. اگر DOI به روش صحیح ثبت شده باشد با جستجوی آن در این سایت به تمامی اطلاعات مقاله دست خواهید یافت اما برای کدهای نامعتبر هیچ اطلاعاتی نمایش داده نمیشود. در ذیل دو نمونه از این کدها را مشاهده نمایید.

مطالب پیشنهادی با استاد علی کیان پور :
نوشتن مقاله کنفرانسی مهندسی صنایع + نوشتن مقاله علمی و پژوهشی مهندسی صنایع

 

آسان مقاله بزرگترین سامانه اکسپت مقاله در ایران

ایزی تز بزرگترین مرکز مشاوره انجام رساله دکتری در ایران

پایان نامه من بزرگترین سامانه تخصصی مشاوره پایان نامه

تلفن مشاوره پایان نامه : 09199631325

تلفن مشاوره مقاله : 09353132500

 

 

 

نظر (0)

پیام بگذارید

error: تلفن های تماس : 09353132500 و 09199631325 می باشد.