مقالات کنفرانسی و مقالات ژورنالی | تفاوت مقالات کنفرانسی و مقالات ژورنالی در چیست ؟

دسامبر 25, 2020 (0) نظر , , , , , , , , , , , , , , , ,

مقالات کنفرانسی و مقالات ژورنالی | تفاوت مقالات کنفرانسی و مقالات ژورنالی در چیست ؟

مقالات کنفرانسی و مقالات ژورنالی

تفاوت مقالات کنفرانسی و مقالات ژورنالی در چیست ؟ :

داشتن مقاله در روزمه تحصیلی تاثیر زیادی بر سابقه علمی و اعتبار آکادمیکی فرد می گذارد و به عبارتی می توان گفت که نشان دهنده، دست آوردهای علمی وی می باشد. امروزه شاهد آن هستیم که بسیاری از دانشجویان و محققان درگیر این موضوع هستند که نتایج تحقیقات خود را به صورت  مقاله ای نوشته و ارایه دهند. در کلیت دو نوع کلی مقالات داریم. مقالات ژورنالی که مقالاتی هستند که در ژورنال ها و مجلات معتبر علمی در سطح جهان به چاپ می رسند و مقالات کنفرانسی که در کنفرانس های ملی و یا بین المللی برگزار شده در سطح کشور پذیرفته و ارایه می شوند. این دو نوع مقاله چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند و مزیت ها و معایب هرکدام چه می باشد.

با مقالات کنفرانسی و مقالات ژورنالی آشنا شویم.

در ابتدا بهتر است به صورتی کوتاه با این دو نوع از مقالات آشنا شویم. اولین و شاید معروفترین نوع مقالات مقالات ژورنالی هستند. این نوع مقالات به مقاله هایی گفته می شوند که در یک مجله معتبر علمی اکسپت و چاپ شده باشند. این نوع ازمقالات از نظر موضوعی به مقالات علمی پژوهشی، علمی ترویجی  طبقه بندی می شوند. همچنین نوع مجله ای که این نوع از مقالات در آن ها به چاپ می رسند نیز می تواند تعیین کننده اعتبار هر کدام باشد که مقالات ISI، مقالات SCOPUS، مقالات ISC و مقالات PUBMED از این دست هستند. اما مقالات کنفرانسی به مقالاتی گفته می شود که در یکی از کنفرانس های ملی یا بین المللی که امروزه شاهد افزایش و گسترش برگذاری آن ها در سطح کشور هستیم، ارایه و چاپ می گردند. کنفرانس همایشی است که اساتید و پژوهشگران برتر در یک رشته علمی مشخص در مکان مشخص و در بازه زمانی مشخصی گرد هم جمع می شوند و در مورد تحقیق ها و دست آوردهای آن رشته به تبادل اطلاعات می پردازند.

مطالب پیشنهادی با استاد علی کیان پور :
راهنمایی برای نگارش مقاله ی موردی بالینی (clinical case report)

تفاوت مقاله کنفرانسی و مقاله ژورنالی در چیست؟

  • اولین و شاید برجسته ترین تفاوت مقاله کنفرانسی با مقاله ژورنالی در زمان ارسال مقالات می باشد. در مجلات محدودیت زمانی برای ارسال مقاله مشخص نشده است و هر محققی می تواند در هر بازه زمانی که مقاله خود را آماده کند مقاله را به مجله مربوطه ارسال کند. اما مقالات کنفرانسی محدودیت زمانی برای ارسال مقالات دارند. هر کنفرانس بازه زمانی مشخصی را که معمولا کمتر از یک هفته می باشد برای ارسال مقاله مشخص می نماید و تمامی متقاضیان باید در این بازه مقالات و یا چکیده مقالات خود را ارسال کنند و کسانی که نتوانند در این بازه زمانی مقالات خود را به کنفرانس برسانند باید تا کنفرانس بعدی برای ارایه مقاله صبر کنند.
  • در مقالات ژورنالی محدودیتی برای تعداد صفحات وجود ندارد و تعداد صفحات بسته به موضوع و نوع مقاله می تواند طولانی باشد ولی در مقالات کنفرانسی برای مقالات محدودیت صفحه تعیین شده است که در آیین نامه هر کنفرانس این تعداد مشخص شده و محقق موظف است تا برای مقالات خود این تعداد صفحات را رعایت کند وگرنه مقاله وی پذیرفته نمی شود.
  • در مقالات ژورنالی یا مجله ای یک تحقیق به صورت کامل و با تمام جزییات و نتایج حاصله بیان می شود و تعداد زیاد صفحات آن به این دلیل می باشد اما برای مقالات کنفرانسی بیشتر بیان و توضیح دادن ایده تحقیق و نتایج حاصله به  کمترین توضیح ممکن مورد توجه می باشد و معمولا جزییات تحقیق در آن ها بیان نمی شود و به این دلیل است که به حضور محقق در هنگام ارایه اینگونه مقالات برای توضیح جزییات نیاز می باشد.
  • در نهایت مدت زمان داوری مقالات ژورنالی به دلیل سخت گیری و پروسه سخت داوری آن ها بسیار بیشتر از مقالات کنفرانسی می باشد و حتی این داوری ممکن است یک سال نیز طول بکشد اما مقالات کنفرانسی داوری آسان تری دارند و مدت زمان کمی برای داوری و اعلام نتایج آن ها صرف می شود.
مطالب پیشنهادی با استاد علی کیان پور :
انجام پایان نامه داروسازی | مشاوره آموزش پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری داروسازی

مقاله کنفرانسی بهتر هستند یا مقاله ژورنالی؟

نمی توان پاسخ قطعی به این پرسش داد. در بسیاری از موارد ارزش و اعتبار مقالات ژورنالی به دلیل اعتببار علمی بالا و داوری دقیق بسیار بیشتر از مقالات کنفرانسی می باشد تا حدی که برای یک مقاله در ژورنالی معتبر در بخش نمره پژوهشی پایان نامه کارشناسی ارشد، 1.5 تا 2 نمره در نظر گرفته شده است ولی برای مقالات کنفرانسی بین 0.5 تا یک نمره برای هر مقاله اختصاص داده شده است. البته مقالات کنفرانسی نیز هستند که ارزش و اعتبار آن ها دست کمی از مجلات معتبر دنیا ندارند که از این نمونه می توان به کنفرانس های بسیار معتبر همچون (NIPS ( Neural Information Processing System اشاره نمود.

مطالب پیشنهادی با استاد علی کیان پور :
نوشتن مقاله علمی پژوهشی و نحوه نوشتن مقاله علمی پژوهشی راهنمای جامع

 

آسان مقاله بزرگترین سامانه اکسپت مقاله در ایران

ایزی تز بزرگترین مرکز مشاوره انجام رساله دکتری در ایران

پایان نامه من بزرگترین سامانه تخصصی مشاوره پایان نامه

تلفن مشاوره پایان نامه : 09199631325

تلفن مشاوره مقاله : 09353132500

 

نظر (0)

پیام بگذارید

error: تلفن های تماس : 09353132500 و 09199631325 می باشد.