مجلات بین رشته‌ ای چیست و رتبه بندی مجلات بر اساس ایندکس

دسامبر 10, 2020 (0) نظر , ,

مجلات بین رشته‌ ای چیست و مجلات بین رشته‌ ای چه نوع مجلاتی هستند ؟

مجلات بین رشته‌ ای چیست و رتبه بندی مجلات بر اساس ایندکس

مجلات بین رشته‌ ای چیست و رتبه بندی مجلات بر اساس ایندکس ؟


نشریات میان‌رشته‌ای به انتشار پژوهش‌ها و معرفی فعالیت‌های (اثر، تولید، اختراع و غیره) صورت گرفته در حوزه میان رشته هایی چون ریاضی،روانشناسی، شیمی و …می‌پردازند و یکی از مهمترین رسانه‌ها در انعکاس اهمیت و ارزش مطالعات میان‌رشته‌ای و شناساند


مجلات بین رشته‌ای به مجلات خاصی اطلاق می‌شود که فعالیت آن‌ها به گونه‌ای است که (با تکیه بر یک حوزۀ اصلی) نتیجۀ تحقیقاتی که به چند حوزۀ علمی مرتبط است و یا حاصل همکاری چند حوزۀ علمی است را چاپ می کنند؛ مانند مجلات بین رشته‌ای روانشناسی، بین رشته‌ای ریاضی، بین رشته‌ای شیمی، بین رشته‌ای علوم اجتماعی، بین رشته‌ای علوم انسانی، بین رشته‌ای علوم زمین، و بین رشته‌ای فیزیک.

اما به این موضع توجه داشته باشید که مجلاتی که از تمامی حوزه‌های علوم مقاله می‌پذیرند بی‌اعتبار هستند. به‌عنوان مثال مجله‌ای وجود دارد که هم در زمینۀ علوم دامی و هم در زمینۀ علوم مهندسی مقاله می‌پذیرد. چنین مجلاتی بین رشته‌ای نیستند بلکه کلاه‌بردارانی هستند که می‌خواهند از عدم اطلاع نویسندگان سوء استفاده کنند.

مطالب پیشنهادی با استاد علی کیان پور :
نحوه بدست آوردن Q در JCR | رتبه بندی مجلات بر اساس نمره Q یا Quartile Score

رتبه بندی مجلات بر اساس ایندکس

  1. مجله های ISI W.O.S
  2. مجله های ISI listed
  3. مجله های غیر ISI معتبر مثل Scopus, Pubmed/Medline
  4. مجله های ISC
  5. مجله های علمی پژوهشی و علمی ترویجی

نحوه تمیز درجه و رتبه بندی مجله ها:

1. برای بررسی صحت مجلات ISI WOS بهترین، ساده ترین و مطمئن ترین روش مراجعه به سایت تامسون رویترز می باشد. بعد از ورود، ISSN مجله را وارد می کنید. در صورتی که در قسمت Coverage مجله، یکی از موارد زیر موجود باشد و ضریب تاثیر Impact Factor  آن در لیست Journal Citation Report که هرساله توسط موسسه تامسون درنظر گرفته و منتشر می شود، موجود باشد؛ این مجله جزو مجلات WOS می باشد.

(Arts & Humanities Citation Index® (Web of Science

(Science Citation Index Expanded™ (Web of Science

(Social Sciences Citation Index® (Web of Science

مجلات دارای ایندکس WOS از اعتبار علمی بالاتری برخوردار هستند و البته برای رسیدن به این درجه تلاش فراوانی داشته اند و مقالات بسیار خوب و با کیفیت نیز چاپ کرده اند و مدیریت قوی به لحاظ بررسی محتوای مقالات داشته و دارند.

2.  برای بررسی مجلات ISI listed نیز به همین ترتیب عمل می کنیم اما در این مورد در قسمت Coverage مجله با یکی از کلمات BIOSIS و یا Zoological Records روبرو می شویم که این نشان دهنده ISI-Listed  بودن مجله است. این دسته از مجلات هم جزو تامسون رویترز یا همان ISI دسته بندی می شوند ولی اعتبار و ارزش آنها به اندازه WOS نیست زیرا فاقد ضریب تاثیر Impact Factor می باشند.

مطالب پیشنهادی با استاد علی کیان پور :
انجام پایان نامه پزشکی

3. در مورد مجلات غیر ISI و در عین حال معتبر، باید گفت که این مجله ها دارای یکی دیگر از نمایه های بین المللی معتبر  مثل Medline, Scopus, SJR, Pubmed  هستند که توسط ناشران معتبری همچون NCBI, Wiley, SAGE, OVIDS, Springer, Elsevier  منتشر می شوند.

4. گروه (ISC (Islamic Science Citation در واقع مجلاتی هستند که در پایگاه استنادی جهان اسلام منتشر می شوند.

5. مجلات علمی پژوهشی و علمی ترویجی داخلی و خارجی از لحاظ رده بندی و اعتبار در گروه آخر قرار می گیرند. دانشگاه آزاد اسلامی بررسی صحت مجلات علمی پژوهشی و یا علمی ترویجی را به یکی از ۳ روش زیر پیشنهاد می کند:

  • جستجو در وب سایت وزارت بهداشت
  • جستجو در وب سایت وزارت علوم و تحقیقات و فناوری
  • رجوع به وب سایت رسمی مجله مورد نظر و حصول اطمینان از تاریخ و شماره مجوز امتیاز علمی پژوهشی/ علمی ترویجی از طرف کمیسیون بررسی مجلات.
مطالب پیشنهادی با استاد علی کیان پور :
پروپوزال حقوق تجارت الکترونیک (انجام پروژه)

 

آسان مقاله بزرگترین سامانه اکسپت مقاله در ایران

ایزی تز بزرگترین مرکز مشاوره انجام رساله دکتری در ایران

پایان نامه من بزرگترین سامانه تخصصی مشاوره پایان نامه

تلفن مشاوره پایان نامه : 09199631325

تلفن مشاوره مقاله : 09353132500

 

 

نظر (0)

پیام بگذارید

error: تلفن های تماس : 09353132500 و 09199631325 می باشد.